Czym są Employee Resource Groups i jak działają w praktyce?


Od kilku lat obserwujemy w organizacjach rosnące znaczenie różnorodności, inkluzywności i autentycznego zaangażowania pracowników. Jest to jeden z powodów, ale i celów, powoływania w organizacjach Employee Resource Groups (ERG), czyli sieci pracowniczych.


ERG – co to właściwie jest?

Employee Resource Groups (ERG) to oddolnie tworzone, dobrowolne grupy pracowników działające w ramach firmy, które łączy wspólna tożsamość, doświadczenia lub zainteresowania. Ich celem jest wzmacnianie poczucia przynależności, budowanie społeczności oraz wsparcie dla firmowej polityki DEI (diversity, equity & inclusion).

Typowe ERG mogą skupiać się zatem na takich tematach jak:

• płeć (np. sieci kobiet w biznesie),

• orientacja seksualna (grupy LGBTQ+ i sojuszników),

• pochodzenie etniczne i kulturowe,

• pokolenia (np. młodzi liderzy, pracownicy 50+),

• osoby z niepełnosprawnościami,

• rodzice w pracy,

• wellbeing i zdrowie psychiczne,

• pasje i rozwój osobisty (np. grupy biegaczy, book cluby).



Dlaczego warto wspierać ERG?

Dobrze funkcjonujące sieci pracownicze przynoszą korzyści nie tylko ich członkom, ale całej organizacji:

  • Budują poczucie przynależności – w dużych, zróżnicowanych organizacjach, pracownicy często szukają swojej „bańki bezpieczeństwa”. ERG oferują przestrzeń, w której mogą być sobą, porozmawiać z osobami o podobnych doświadczeniach i poczuć się częścią wspólnoty.
  • Wzmacniają głos pracowników – ERG dają pracownikom realny wpływ na działania firmy – mogą zgłaszać pomysły, sygnalizować potrzeby i inicjować zmiany. Wiele firm traktuje sieci pracownicze jako partnerów w tworzeniu polityk HR, komunikacji czy strategii różnorodności.
  • Są źródłem innowacji i insightów – grupy te często stają się inkubatorami pomysłów – od usprawnień codziennej pracy, po nowe inicjatywy CSR, komunikację wewnętrzną czy działania employer brandingowe.
  • Tworzą mosty między różnymi częściami organizacji – ponieważ ERG zrzeszają osoby z różnych działów, szczebli i lokalizacji, pomagają przełamywać silosy i budować relacje ponad strukturami formalnymi.


Jak działają ERG w praktyce?

Sprawnie działające sieci pracownicze:

  • Są tworzone oddolnie, ale wspierane przez organizację – mają formalne wsparcie (np. budżet, dostęp do narzędzi, opiekunów ze strony zarządu).
  • Mają jasno określoną misję i cele – wiedzą, po co istnieją i co chcą osiągnąć.
  • Komunikują się regularnie – prowadzą spotkania, newslettery, wydarzenia, kampanie.
  • Są inkluzywne – zapraszają nie tylko osoby z grupy docelowej, ale też sojuszników (np. mężczyzn do sieci kobiet, osoby neurotypowe do grupy neuroatypowych pracowników).
  • Działają projektowo – realizują konkretne inicjatywy, mierzą ich efekty i raportują je wewnętrznie.


Przykłady wdrożeń z firm międzynarodowych:

LGBTQ+ employee resource group – Pride w Adobe:


Black professionals – Black Networking Alliance w Dell Technologie:


Latino employees – TODOS w Toyota Motor North America


Past and current military personnel – Warriors w Amazon.


ERG w Polsce – trend, który zyskuje na sile

Choć employee resource groups to trend pochodzący z rynku amerykańskiego, coraz więcej firm w Polsce wprowadza je do swoich struktur – zwłaszcza międzynarodowe korporacje i duże organizacje. Dla wielu to już nie „miły dodatek”, ale element strategii zarządzania różnorodnością i kultury, realna siła organizacji – oddolna, autentyczna, oparta na relacjach i wspólnych wartościach.

Mogą wspierać różnorodność, tworzyć nowe przestrzenie dialogu i wzmacniać zaangażowanie zespołów. Potrzebują do tego przestrzeni do działania, zaufania i uwagi ze strony organizacji.

Chcesz uruchomić ERG w swojej firmie? 

Zaczynaj od małego kręgu, zbuduj misję, znajdź sojusznika wśród liderów i… działaj! Efekty mogą zaskoczyć wszystkich – pozytywnie. 

Chętnie Cię w tym wesprzemy – zapraszamy na szkolenia i konsultacje. Chętnie też przygotujemy strategię wspierająca powstanie i rozwijanie sieci pracowniczych. Napisz do nas: office@ic-mobile.pl lub zadzwoń 784 531 556.


O sieciach pracowniczych będziemy rozmawiać również podczas 9. edycji Konferencji Internal Communication Meeting, którą organizujemy 22 października w Warszawie. Wśród prelegentek_ów pojawią się między innymi laureaci_tki 3. edycji Konkursu IC Biznes Partner!

.