O zasadach poprawnego pisania, o skutecznym komunikowaniu się, o odpowiednim dobieraniu form do odbiorców i obrazu do teksów…, napisano wiele książek. Dlaczego? Bowiem…
„To, co się łatwo czyta, bardzo trudno napisać.”
Nathaniel Hawthorne
Istnieją na szczęście fundamentalne zasady pisania w taki sposób, aby zwiększyć szanse, że czytelnicy zrozumieją nas tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Znajdziecie je na przygotowanej przez nas infografice „5 głównych zasad pisania komunikatów do pracowników" oraz poniżej.
1. Używaj prostego języka
Specjalistyczne słownictwo sprawdzi się wyłącznie na spotkaniach ekspertów danej branży. A Ty masz być zrozumiany przez wszystkich.
2. Skup się na tym, co najważniejsze
Długie informacje zachowaj dla tych, którzy będą zainteresowani pogłębieniem tematu. W komunikacie skup się na odpowiedzi na najważniejsze pytania: co?, kto? kiedy? gdzie? dlaczego?
3. Opowiedz o korzyściach
Zastanów się, dlaczego chcesz poinformować o czymś pracowników i dlaczego właśnie teraz, a następnie im o tym napisz.
4. Dopasuj przekaz do odbiorcy
Jeżeli dana informacja ma różne znaczenie dla poszczególnych grup pracowników, a jest istotna, przygotuj dla nich osobne komunikaty, uwzględniając potrzeby i i korzyści danej grupy.
5. Dodaj grafikę lub zdjęcie
Obraz trafnie ilustrujący treść pomaga w jej zrozumieniu, zgodnie z intencjami autora.